FAQ

Om Indy Beauty

Produktfrågor

Innehåller era produkter animaliska ämnen?

Alla våra produkter är 100% veganska och certifierade av Djurens rätt. Vi vill gladeligen informera att Indy Beauty tar frågan om djurs rättigheter på allvar och att deras veganska produkter därför är I’M VEGAN-märkta. I’M VEGAN är en certifiering som Djurens Rätt tagit fram för att säkerställa att produkter är veganska och icke-djurtestade. Alla som ansluter sig till I’M VEGAN har gått med på att bli tredjepartsgranskade, dvs. att kontroller görs av en extern part. Rebecca Johansson, Djurens Rätt. Läs mer om vår Foundation här.

Vad innehåller produkterna?

Samtliga produkter säljs på apotek och ingredienserna är därmed kvalitetstestade enligt apotekens krav. Läs mer om ingredienserna under respektive produkt eller här.

Vilka resultat kan jag vänta mig av produkterna?

Alla produkter har olika sammansättningar av ingredienser som ger olika resultat, men gemensamt för många av produkterna i serien är att de innehåller extrakt från näckros och/eller vit pion. Extrakt från näckros har en återfuktande, uppfräschande och sammandragande effekt på huden, medan extrakt från vit pion skyddar huden samt ger lyster och en jämn hudton. Båda extrakten har lugnande och antioxidativa egenskaper.

Är Indy Beautys produkt er ekologiska?

Indy Beautys produkter innehåller flera ekologiskt certifierade råvaror (t.ex. olivolja, rapsolja, havreolja, sheasmör m.m.). Du kan läsa exakt vilka råvaror som är ekologiskt certifierade under Ingredienser. Att använda sig av certifieringar kan vara bra, men det finns i dagsläget en uppsjö av olika certifieringar där alla har egna kriterier, vilket kan vara förvirrande för konsumenten. Att certifiera en produkt är även kostsamt, vilket leder till dyrare produkter för konsumenten. Med Indy Beauty har vi satsat på “vegansk hudvård”, som är ett ställningstagande där konsumenten tydligt förstår att ingen råvara har animaliskt ursprung. Det kan även vara bra att känna till att det inte finns något vetenskapligt underlag för att en “naturlig/ekologisk” produkt skulle vara säkrare eller bättre för konsumenten, utan det viktigaste är att man använder sig av råvaror av hög kvalitet (lite orenheter), vilket alltid ligger i fokus när vi väljer råvaror.

Hur kommer det sig att ni har PEG-ämnen i era produkter när tillverkningen av dessa ämnen belastar miljön negativt?

De PEG-ämnen vi använder är inte plastpartiklar, utan vattenlösliga ämnen (i flytande form) som inte är miljöbelastande. Vi väljer alltid råvaror med hög kvalitet där tillverkningen sker enligt de krav som finns för att minimera eventuell miljöbelastning.

Konto

Jag kommer inte åt mitt konto, hur byter jag lösenord?

Va tråkigt att du inte kommer åt ditt konto. Du kan byta lösenord genom att trycka här.

Jag vill köpa några produkter, men har inte råd just nu. Kan man spara produkterna i någon önskelista på hemsidan?

Va roligt att du är intresserad av våra produkter! För att skapa en önskelista hos oss, behöver du först skapa ett konto. Vänligen tryck på denna länk för att skapa ditt personliga konto.

Var kan jag se min beställning på hemsidan?

Genom att logga in på ditt konto, kan du se alla dina beställningar. Om det uppstår problem när du försöker logga in på ditt konto, kan du testa att återställa ditt lösenord. Om problemet skulle kvarstå, är du mer än välkommen att kontakta vår kundsupport info@indybeauty.se

Leverans

Vilka betalningsmetod erbjuder ni?

Vi tillhandahåller följande betalalternativ i Sverige: Direktbetalning via din Internetbank: Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank Klarna faktura med 14 dagar som betalningsvillkor (Klarna kundsupport) Klarna Konto och Klarna Delbetalning (Klarna kundsupport) Kortbetalning med VISA, MasterCard eller American Express Swish

Vilka länder levererar ni till?

I dagsläget levererar vi endast inom Sverige.

Vad erbjuder ni för leveransmetoder och när får jag mitt paket?

Vi erbjuder PostNord, EarlyBird och DHL. Beställningar lagda på helger skickas tidigast måndagen efter. Vi erbjuder även expressleverans om man skulle vilja ha sitt paket snabbare. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ber vi dig kontakta vår kundtjänst order@indybeauty.se .

När får jag mitt paket?

Våra normala leveranstider är 2-5 arbetsdagar beroende på valt fraktalternativ. Så fort paket är packad och skickad kommer du att få en bekräftelse att paketet är på väg hem till dig.

När jag hämtade mitt paket hos ombudet, så var kartongen trasig?

Vi beklagar att ditt paket var trasig, i fall av trasig eller öppnad kartong vid leverans, kontakta ditt utlämningsställe direkt när du hämtar ut paketet. De har färdiga blanketter för skadeanmälan.

Order

Har min beställning gått igenom?

Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Känner du dig osäker så finns vår kundtjänst tillgänglig order@indybeauty.se och svarar på dina frågor.

Jag beställde fel, kan jag ändra min order?

Det finns risk att ditt paket redan har skickats ifrån vår lager, men kontakta oss på vår kundsupport order@indybeauty.se så ska vi ordna det bästa lösningen till dig.

Dubbeldebiterad, hur fixar jag det?

Vi beklagar att det blev ett fel och du vart dubbeldebiterad. Om du har fått en orderbekräftelse men blivit dubbeldebiterad, vänligen kontakta kontakta vår kundsupport order@indybeauty.se.

Jag har skrivit fel adress, kan jag ändra det?

Vänligen kontakta vår kundsupport order@indybeauty.se för att se status om ditt paket har skickats eller inte. Vi kommer att försöka stoppa paketet så fort som möjligt.

Jag har fått mina varor men ingen faktura?

Va roligt att du har fått dina produkter, vi hoppas du blir supernöjd med paketet. Om du har valt att betala nästa månad, kommer fakturan i mitten av nästa månad. Om du har fler frågor kring din faktura, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst. https://www.klarna.com/se/kundservice/

Jag har inte fått min orderbekräftelse.

Vi beklagar att du inte har fått din orderbekräftelse! Ibland kan den hamna i skräpposten och ibland kan det dröja några timmar innan den landar i e-post inkorgen. Det finns också risk att felaktig e-postadress har angivits i beställningen. Vänligen kontakta vår kundsupport order@indybeauty.se så hjälper vi dig vidare med detta.

Min rabattkod funkar inte.

Vi beklagar att din rabattkod inte funkar, vänligen testa att checka ut med en annan webbläsare och/eller enhet. Att rensa cookies&caches kan man också testa, men om rabattkoden inte funkar efter dessa steg, vänligen kontakta vår kundsupport info@indybeauty.se så ska vi självklart kika på det.

Jag har inte fått mitt paket, måste jag betala min faktura?

- Enligt Klarna behöver du inte betala förrän du har mottagit alla varor du har beställt. Om du inte har fått din order och förfallodatumet på din faktura närmar, ber vi dig spåra din leverans. Om det finns ingen uppdaterade fraktinformation eller om din leverans är försenad ber vi dig vänligen att kontakta vår kundsupport order@indybeauty.se. Under tiden du har kontaktat vår kundsupport, kan det också vara bra att kontakta Klarnas kundsupport och informera dem att du inte har mottagit din beställning, då kan dem hjälpa dig så du inte får en påminnelseavgift på din faktura. Vänligen kika på denna länk för att se hur Klarna hjälper sina kunder i dessa ärenden.

Betalning

Kan jag ändra betalsätt efter jag har lagt min order?

När du har lagt din beställning kan vi tyvärr inte ändra något i efterhand. Kontakta vår kundtjänst order@indybeauty.se om du önskar att annullera din beställning. Vänligen notera att vår lager hanterar beställningar rätt snabbt och det finns risk att ditt paket är packad och redo att skickas. Om vi lyckas annullera din beställning, kan du lägga din beställning på nytt, med önskat betalsätt.

Returer

Hur gör jag en retur?

För att göra en retur, är du mer än välkommen att kontakta vår kundsupport order@indybeauty.se så kan vi hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

Jag ångrar min beställning, vad gäller?

- Vid köp av produkter på indybeauty.se har du som kund 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Du är ansvarig för att kontrollera att leveransen och produkterna är oskadda i samband med mottagande av paketet. Vill du returnera din order vänligen kontakta oss på vår kundsupport order@indybeauty.se. Produkterna ska vara i originalförpackning och ej vara öppnade eller använda. För fullständiga regler och anvisningar kan du läsa våra Köpvillkor.

Går det att göra ett byte?

Om du önskar att göra ett byte, kontakta vår kundtjänst order@indybeauty.se. Vid retur eller byte betalar du själv returkostnaden. När du tar kontakt med vår kundsupport kommer få du tydliga instruktioner på hur du ska gå tillväga. Om du vill läsa mer om våra villkor, kan du läsa våra Köpvillkor.

Kostar det att göra en retur?

Vid retur eller byte betalar du själv returkostnaden. För mer information kring ångerrätt samt retur kan du kika på våra Köpvillkor.

Vad gäller retur på hygieniska produkter?

Öppnade eller använda smink, hudvårds – och hygienprodukter återtas inte av hygieniska skäl. På detta sätt kan vi garantera att alla våra kunder köper en orörd och fräsch produkt.

Reklamera

Hur reklamerar jag en trasig produkt?

Va tråkigt att du har fått en trasig vara, det är aldrig kul! Vänligen kontakta vår kundsupport order@indybeauty.se så hjälper vi dig vidare med detta. Om paketet var skadad vid leverans, kontakta ditt utlämningsställe direkt när du hämtar ut paketet. De har färdiga blanketter för skadeanmälan.

Jag är missnöjd med produkterjag har köpt, kan jag reklamera den?

Vi har ingen’’kundnödjhet – garanti’’ vilket innebär att vi inte godkänner returer eller reklamationer av produkter som du har använt men som ej lever upp till dina förväntningar. Om du har möjlighet rekommenderar vi att du testar en produkt i en fysisk butik innan köp, för säkerhetens skull. Ett tips om du är känslig mot nya produkter/ingredienser är det bra att testa produkten på en liten yta (exempelvis på handleden) och väntar i 24h, innan full användning. Detta är för att vara säker på att det inte uppstår någon oönskad reaktion. Du kan läsa vår ingredienslista här eller under respektive produkt.

Jag fick mitt paket men det saknas en produkt?

Vi vill börja med att beklaga för detta och vi förstår att detta inte är kul. Skulle det saknas en vara i din leverans, kan det bero på dem två alternativen här nedan: • Börja med att kontrollera ditt leveransbesked. Kan du det handla om en delleverans? I vissa fall kan din dina beställda produkter skickas separat. I så fall står det tydligt i ditt leveransbesked. • Står det inget om en delleverans, vänligen kontakta vår kundsupport order@indybeauty.se så ska vi självklart undersöka detta och hjälpa dig.

Hur lång tid tar reklamationsprocessen?

Det finns tyvärr ingen estimerad tid på hur lång tid reklamationssprocessen kan ta, men en del ärenden är lösta under en kortare tid, medans andra ärenden kan ta upp till 14 dagar. Kontakta vår kundsupport order@indybeauty.se för att registrerar din reklamation så lovar vi att hantera den så snabbt vi bara kan.

Jag fick en produkt som gett en’’oönskad effekt’’, hur tar jag det vidare?

- Ibland kan en produkt ge en effekt som är totalt oväntad. Det kan handla om allt från ett serum har gett en kraftig allergisk reaktion till att en hudkräm lägger sig på ett sätt som man inte har förväntad. Oavsett vad det är som kan ha inträffat vill vi gärna att du registrerar en reklamation så snart som möjligt hos vår kundsupport order@indybeauty.se så vi får möjlighet att kika vidare på vad som kan ha hänt och vidta eventuella åtgärder.

Jag är inte nöjd med hur ni hanterat min reklamation, hur tar jag det vidare?

Vi förstår att alla våra kunder ska känna sig nöjda med den service vi erbjuder och hur vi hanterar alla typer av inkommande ärenden. Som konsument har du alltid möjlighet att ta ditt ärende vidare till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för en opartisk granskning.

Tekniska problem

Hemsidan ser konstig ut/ strular sig?

Detta kan bero på att gammal historik har lagrats och hemsidan strular till sig på grund av det. Det du kan behöva göra är att rensa cookies och caches. Önskar du vidare instruktioner för hur detta görs, kan du kontakta vår kundtjänst info@indybeauty.se.

Allmänna frågor

Kan jag kombinera produkter?

Självklart kan du kombinera våra produkter, vi tycker man får ett finare resultat när man kombinerar våra produkter. Tryck här för att komma till vår Skin Care School.

Jag behöver hjälp med att välja rätt produkter för min hudvårdsrutin?

Va roligt att du vill testa våra produkter. Vänligen kika på vår Skin Care School för att se vilka produkter är anpassade till din hud typ. Om du har övriga frågor kring detta, är du mer än välkommen att kontakta vår kundsupport info@indybeauty.se.

Har ni sociala medier?

Vi finns på de flesta sociala medierna, vänligen tryck på plattformen du önskar komma vidare till. -> Instagram TikTok Pinterest Facebook

Öppettider

Vår e-postsupport är öppet måndag till fredag. Order och Retur - order@indybeauty.se Allmänna frågor - info@indybeauty.se Hör du av dig på en fredagseftermiddag kommer du få svar tidigast måndagen efter helgen. Tveka inte att höra av dig, vi ser fram emot era frågor.

Hittar du inte din fråga?

Vänligen kontakta vår kundsupport så ska vi hjälpa dig så gott vi kan! Beställning- och leveransfrågor: order@indybeauty.se Övriga frågor: info@indybeauty.se

har lagts till i din varukorg!
Fortsätt till varukorgen
Fortsätt till varukorgen